Wat kan ik verwachten tijdens een psychodiagnostisch traject? 

Psychodiagnostisch onderzoek verloopt in verschillende fasen: 

  • Fase 1: Concreet maken van de hulpvraag en verzamelen van informatie 
  • Fase 2: Hypotheses opstellen 
  • Fase 3: Hypotheses toetsen aan de hand van observaties, interviews, vragenlijsten en eventueel testmateriaal 
  • Fase 4: Interpretatie en evaluatie van de vergaarde informatie 

Soms is het voldoende om de 4 fasen eenmalig te doorlopen. Vaak is diagnostiek echter een cyclisch of dynamisch proces waarbij we bijvoorbeeld na een eerste onderzoek nieuwe hypotheses moeten stellen. 

Algemeen

Over het algemeen mag je verwachten dat je heel wat vragenlijsten meekrijgt die je thuis op je eigen tempo kan invullen. Deze vragenlijsten zijn bedoeld om meer inzichten te verkrijgen. 

Het belangrijkste aspect van het diagnostisch proces is de bevraging. Dit gebeurt aan de hand van klinische interviews. Tijdens dit interview worden er verschillende vragen gesteld naar kenmerken en patronen in je denken, handelen en voelen. Omgevingsfactoren worden eveneens meegenomen. 

Het is vaak ook belangrijk om informatie in te winnen van mensen die jou goed kennen. Vaak zijn dat je ouders. Bij volwassenen is dit echter niet altijd evident. Om verschillende redenen kan het zijn dat je liever niet hebt dat je ouders betrokken worden in het onderzoek. Dit kunnen we samen bespreken. 

Soms is het ook nodig om extra testen af te nemen. Deze testen meten verschillende vaardigheden. Vaak gaat het dan over intelligentie-onderzoek en/of neuropsychologisch onderzoek. Deze testen geven extra evidentie en bieden inzichten over cognitieve sterktes en zwaktes zodat de adviesverlening hierop kan worden afgestemd. 

Specifiek: Autisme-onderzoek 

Wanneer je wil weten of er sprake is van autisme, wordt meestal het volgende psychodiagnostische traject doorlopen: 

  • Sessie 1: Intake met kennismaking, bespreking van wederzijdse verwachtingen, uitleg van de procedures, concreet maken van de hulpvraag en inventarisatie. 
  • Sessie 2: Klinisch interview naar frequent-voorkomende diagnoses. Autistische volwassenen zijn vaak kwetsbaar voor verschillende secundaire uitdagingen/beperkingen/problemen. Deze moeten in kaart worden gebracht en soms worden uitgesloten om een diagnose te verlenen. 
  • Sessie 3 + 4: Interview naar autismekenmerken. 
  • Sessie 5 + 6: Intelligentie-onderzoek (bij autisme zien we vaak een specifiek profiel) 
  • Sessie 7: Adviesgesprek 

Noot: Dit is een standaardtraject waar van afgeweken kan worden. Dit gebeurt altijd in overleg. 

Specifiek: ADHD-onderzoek 

Wanneer je wil weten of er sprake is van ADHD, wordt meestal het volgende psychodiagnostische traject doorlopen: 

  • Sessie 1: Intake met kennismaking, bespreking van wederzijdse verwachtingen, uitleg van de procedures, concreet maken van de hulpvraag en inventarisatie. 
  • Sessie 2: Klinisch interview naar frequent-voorkomende diagnoses. Volwassenen met ADHD zijn vaak kwetsbaar voor verschillende secundaire uitdagingen/beperkingen/problemen. Deze moeten in kaart worden gebracht en soms worden uitgesloten om een diagnose te verlenen. 
  • Sessie 3 + 4: Interview naar ADHD-kenmerken. 
  • Sessie 5: Neuropsychologisch onderzoek naar aandacht, geheugen, executieve functies. 
  • Sessie 6: Adviesgesprek