Psychodiagnostiek
Voor cliënten
Een diagnose is niet per se het einddoel van een psychodiagnostisch onderzoek. In een psychodiagnostisch onderzoek kunnen volgende vragen aan bod komen:
- Wat is er aan de hand? Heb ik autisme? Heb ik ADHD? [Onderkenning]
- Waarom heb ik last van X? Hoe omt het dat ik uitdagingen ervaar met Y? [Verklaring]
- Wat kan ik doen om met X om te gaan? Hoe wordt ik het beste geholpen? [Advies, aanpak, plan]
- Verhogen van zelfinzicht
- Een nieuwe richting geven aan therapie die is vastgelopen
- Intelligentieonderzoek
- ...
Psychodiagnostiek helpt dus in het verkennen van klachten, het geven van taal aan klachten, het verklaren van bepaalde patronen, en het adviseren voor verdere hulpverlening.
Ik ben voornamelijk gespecialiseerd in onderzoek naar autisme en ADHD. Bij een onderkennende vraag naar een specifieke diagnose ben ik echter breed geschoold. Volgende onderzoeken kunnen worden uitgevoerd:
- Autisme-onderzoek
- ADHD-onderzoek
- OCD (dwang)
- Persoonlijkheidsfunctioneren (vastlopen in relaties, denken, voelen, identiteit...)
- Sociale angststoornis, gegeneraliseerde angststoornis (overmatig piekeren), paniekstoornis
- Depressie, bipolaire stemmingsstoornis
- Posttraumatische Stressstoornis (PTSS)
Voor hulpverleners
Ik werk graag met jullie samen:
- Om samen complexere differentiaaldiagnostische casussen te bekijken (bv. autisme versus persoonlijkheidsstoornissen, ADHD versus bipolaire stoornis...)
- Adviesverlening, casusbespreking
- Assessment in het kader van een vastgelopen therapeutisch traject
- Het uiteenrafelen van klachten die voortkomen uit een somatische aandoening (bv. MS, Addison, NAH) en psychologische klachten...
Neuropsychologisch onderzoek
In een neuropsychologisch onderzoek gaan we op zoek naar de relatie tussen het hersenfunctioneren en gedrag, voelen en denken. Dit kan bijvoorbeeld interessant zijn in het kader van ADHD op latere leeftijd (is het aandacht of geheugen? Welke neurocognitieve sterktes zijn er en met welke beperkingen moeten we rekening houden?), in het kader van screening naar geheugenproblemen, een sterkte-zwakte analyse na traumatisch hersenletsel (bv. auto-ongeval).
Voor hulpverleners
De volgende neuropsychologische domeinen kunnen bij mij onderzocht worden:
- Aandacht en geheugen
- Werkgeheugen
- Verwerkingssnelheid
- Executieve functies
- VIsuoconstructieve en visuospatiale vaardigheden
- Taalvaardigheden (bv. woordvlotheid, benoemen, narratieve coherentie)
- Sociale cognitie
Psychoeducatie
Psychoeducatie is het verlenen van correcte informatie over eventuele klachten of diagnoses waarbij er concrete linken worden gelegd met jouw ervaringen.
Psychoeducatie is aangewezen wanneer je net een diagnose hebt gekregen.
Momenteel start ik geen lange begeleidingen meer op. Ik werk enkel inzichtgevend. Dat wil zeggen dat je bij mij op gesprek mag komen maar dat ik hulpvragen steeds vanuit een analytisch perspectief benader:
- Verklaren;
- Verkennen;
- Adviseren;
- Informeren.
Indien je meer gespecialiseerde psychotherapeutische hulpverlening nodig hebt, kan ik mee op zoek gaan naar de juiste personen.